Preek 2 december - E.H. Roderick van Attekum

Eerste Zondag van de Advent

Goede mensen,

Schrikwekkende beelden roept Jezus vandaag op in het Evangelie. Als een echte profeet voorziet Jezus wat er gebeuren gaat aan het einde der tijden. Er zal een moment komen, dat de hele wereld in rep en roer is. Alle aardbewoners zullen het besterven van schrik. Zon, maan en sterren zullen immers zodanig veranderen, dat de wereld in paniek raakt. De hemelse lichten, die normaal gesproken zo’n orde, vredigheid en regelmatigheid uitstralen, zullen door hun metamorfose paniek zaaien. Chaos, angst en verwarring zal de aardbol in zijn greep houden.

laatste oordeelDeze Dag des Oordeels zal voor U en mij nou niet een dag zijn, waar we dagelijks aan denken. Het Evangelie lijkt een ver-van-mijn-bed-show te zijn. In een tijd dat wij als mensen zoveel kennis en kunde hebben op medisch en technologisch vlak, lijkt deze Laatste Dag toch heel ver weg te zijn. We hebben immers toch alles onder controle? De meeste ziektes kunnen we tegenwoordig genezen, met grote spaceshuttles zijn we present in het heelal en een Chinese wetenschapper beweerde deze week baby-DNA gemanipuleerd te hebben en zo een ‘genetisch gemodificeerde baby’ op de wereld gezet te hebben. Wie maakt ons dus nog wat?

Maar hebben wij het leven wel echt zo ‘im griff’? Is het wel zo, dat wij mensen anno 2018 zover gekomen zijn in techniek en wetenschap, dat wij de wereld de baas zijn? Als ik om mij heen kijk, bespeur ik dikwijls het tegendeel. Het apocalyptische beeld dat Jezus ooit voorziet voor de hele kosmos, zie ik nu al vaak present in de kleine wereld van individuele personen. Als mensen te horen krijgen, dat ze kanker hebben, lijkt dan niet de wereld voor hen te vergaan? Als ouders erachter komen, dat hun zoon het leven niet meer ziet zitten en het liefste uit dit leven stapt, lijkt dan niet de wereld voor hen te vergaan? En als na 15 jaar gelukkig huwelijk je partner je verlaat voor een ander, lijkt dan niet de wereld voor jou te vergaan?

Het Evangelie van vandaag is dus eigenlijk reuze actueel. In ieder mensenleven hebben wij momenten dat de wereld op zijn kop lijkt te staan: tegenslagen, werkeloosheid, ziekte, depressiviteit, eenzaam en de dood: ze maken ons tot angstige en verschrikte mensen, vol spanning over wat het leven nog verder voor ons in petto heeft.


Maar blijft het daarbij? Is dit realistische beeld dat Jezus vandaag schetst, het enige dat Hij ons te zeggen heeft? Na dit schrikwekkende visioen staat echter een boodschap van hoop en geruststelling: ‘Wanneer zich dit alles begint te voltrekken, richt U op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing komt nabij!’ Terwijl de wereld ten onder gaat, komt de Mensenzoon aan op een wolk, verheven boven de machten van het universum. Wie zich opheft en Hem ziet aankomen, ziet in dat God sterker is dan de aardse krachten. God staat boven alles en wordt niet in zijn greep gehouden door kosmische catastrofes. God is sterker. Als schepper van de gehele kosmos, is Hij verheven boven dit alles.
Meer nog, juist in persoonlijke crisismomenten toont God zich niet alleen als Schepper, maar ook als liefdevolle God. Dat is toch wat we met Kerstmis vieren? Dat God zich zozeer het lot van ons mensen aantrekt, dat Hij Jezus naar de wereld zendt om ons te tonen dat Hij naast ons wil staan. God stapt in de wereld, die soms heel hard kan zijn. In Jezus, de Mensenzoon, komt Hij ons tegemoet om ons te verlossen. Zo wil Hij ons losmaken van dingen die ons zo kunnen verschrikken, die ons angstig in de greep kunnen houden.

ChristusGoede mensen, dit vertrouwen dat God verlossing brengt, onze ellendige situaties de baas is, moet echter groeien. Als de ellende je zo heftig overspoelt, dat jouw persoonlijke eindtijd gekomen lijkt te zijn, dan is geloven in zo’n verlossende God echt niet zo eenvoudig. Jezus weet dit. Hij kent deze menselijke twijfel. Het is niet zomaar, dat na de geruststellende boodschap van de komende Mensenzoon, Jezus in het Evangelie zegt dat we ons niet moeten laten afstompen door de zorgen van het leven. Hij weet dat tegenslagen en angst ons zo kunnen beïnvloeden, dat we alle hoop op een betere toekomst kunnen verliezen.

Toch daagt Jezus ons vandaag uit om als biddende, wakende mensen moedig het hoofd te bieden aan dit soort omstandigheden. Ten diepste mogen we erop vertrouwen dat God het goed met ons voorheeft, ook al overvalt ons ellende en leed. En ook al merken wij al te vaak, dat bidden of geloven onze problemen niet meteen wegtoveren kan, toch geeft ons geloof ons een basis om ook de moeilijke momenten van het leven strijdig tegemoet te gaan.

Ons geloof in God poetst de problemen in ons leven niet weg, was dat maar zo… Maar wetende dat er een God is, die achter je staat en je wil bijstaan op je levensweg, dat geloof geeft rust, zelfs als onze eigen wereld even in brand lijkt te staan. Amen.


Afdrukken E-mail

Archief 2019